Grupa studentów

Świadczenia pomocy materialnej dla studentów

ŚWIADCZENIA POMOCY MATERIALNEJ DLA STUDENTÓW W ROKU AKADEMCKIM 2023/2024

Zarządzenie Nr 137/2023 Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 11 lipca 2023 r., zmieniające zarządzenie NR 82/2022 z dnia 15 lipca 2022 r, w sprawie Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach,  Regulamin

 

Stypendium socjalne

STYPENDIUM SOCJALNE NA SEMESTR LETNI 2023/2024

Wniosek o przyznanie tego stypendium – ZAŁ- NR.3, należy składać w terminie od 30 stycznia do 9 lutego 2024 r.,  pok. 110 D w godzinach pracy dziekanatu. Jeżeli sytuacja studenta uległa zmianie od daty złożenia wniosku w semestrze zimowym  lub od ostatniej zgłoszonej zmiany, należy dołączyć dokumenty mówiące o tej zmianie.

I. Przy ustalaniu wysokości dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o stypendium socjalne na rok akademicki 2023/2024, uwzględnia się dochody za 2022 rok (pod warunkiem, że w ciągu roku 2022, 2023 i do dnia złożenia wniosku, sytuacja materialna w rodzinie nie uległa zmianie) osiągnięte przez:

  1. studenta;
  2. małżonka studenta;
  3. rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych studenta;
  4. będące na utrzymaniu osób wymienionych powyżej dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26 roku życia, a jeżeli 26 rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek.

II. Miesięczną wysokość dochodu  na osobę w rodzinie studenta uprawniającego do ubiegania się o stypendium  socjalne, ustala się na zasadach  określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach  rodzinnych, z uwzględnieniem osób określonych w ust. I. pkt. 1, 2, 3, 4 z zastrzeżeniem, że jeżeli student jest samodzielny finansowo do dochodu nie wlicza się osób wymienionych w ust. I pkt. 3 i 4.

III. Student jest samodzielny finansowo i może ubiegać się o stypendium socjalne w przypadku gdy:

  1. nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych i potwierdził ten fakt w złożonym oświadczeniu oraz spełnia jedną z następujących przesłanek:
    1. ukończył 26 rok życia lub
    2. pozostaje w związku małżeńskim lub
    3. ma na utrzymaniu dzieci, o których mowa w ust I pkt 4, lub
    4. osiągnął pełnoletność, przebywając w pieczy zastępczej, lub
    5. posiadał stałe źródło dochodów  i jego przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 5  jest wyższy lub równy 1,15 sumy kwoty określonej w art. 5 ust. 1 i kwoty określonej w art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.

 IV. Do dochodu nie wlicza się:

  1. świadczeń dla studentów otrzymywanych na podstawie przepisów Regulaminu świadczeń dla studentów UJK (stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium rektora) oraz własnego funduszu stypendialnego uczelni,
  2. stypendiów otrzymywanych przez uczniów, studentów i doktorantów w ramach:
    • w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,
    • niepodlegających zwrotowi środków pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
    • umów międzynarodowych lub programów wykonawczych, sporządzanych do tych umów albo międzynarodowych programów stypendialnych,
  3. świadczeń pomocy materialnej dla uczniów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
  4. o charakterze socjalnym przyznawanych przez inne podmioty, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 poz. 1128).

 

V. W przypadku, gdy do ustalania wysokości dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o stypendium socjalne, przyjmuje się dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego, dochód ten ustala się na podstawie powierzchni użytków rolnych w hektarach przeliczeniowych i wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, ogłaszanego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym ( j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 333) z ostatniego roku kalendarzowego przed złożeniem wniosku. W przypadku uzyskiwania dochodów z gospodarstwa rolnego oraz dochodów pozarolniczych dochody te sumuje się.

W przypadku obliczania dochodów z gospodarstwa rolnego uwzględnia się roczny dochód z 1 hektara przeliczeniowego, który obwieszcza prezes GUS w drugiej połowie września danego roku za poprzedni rok podatkowy.

Utrata dochodu, oznacza wyłącznie dochody wskazane w art. 3 ust. 23 Ustawy o świadczeniach rodzinnych, tzn.

  1. uzyskanie prawa do urlopu wychowawczego,
  2. utrata zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
  3. utrata zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  4. utrata zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej, renty socjalnej, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia
  5. wykreślenie z rejestru pozarolniczej działalności gospodarczej lub zawieszeniem jej wykonywania w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
  6. utrata zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  7. utratą zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do tych świadczeń lub utratą świadczeń pieniężnych wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych;
  8. utrata świadczenia rodzicielskiego,
  9. utrata zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,
  10. utrata stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Uzyskanie dochodu, oznacza wyłącznie dochody wskazane w art. 3 ust. 24 Ustawy o świadczeniach rodzinnych, tzn.

  1. zakończenie urlopu wychowawczego,
  2. uzyskanie zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
  3. uzyskanie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  4. uzyskanie zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej, renty socjalnej, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym, lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia,
  5. rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowieniem jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
  6. uzyskanie zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  7. uzyskanie świadczenia rodzicielskiego,
  8. uzyskanie zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,
  9. uzyskaniem stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

 

Katalog sytuacji związanych z utratą lub uzyskaniem dochodu jest zamknięty. Oznacza to, że system legislacyjny uniemożliwia jego poszerzanie o inne zdarzenia losowe według uznania.

Przepisów o utracie i uzyskaniu dochodu nie stosuje się do dochodu z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej i dochodu z tytułu wyrejestrowania lub rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli student lub członek rodziny studenta utracili dochód z tych tytułów i w okresie 3 miesięcy licząc od dnia utraty dochodu, uzyskali dochód u tego samego pracodawcy lub zleceniodawcy lub zamawiającego dzieło lub ponownie rozpoczęli pozarolniczą działalność gospodarczą. W przypadku przyznania stypendium socjalnego po uwzględnieniu utraty dochodu z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, po upływie 3 miesięcy, licząc od dnia utraty dochodu, ustalone prawo do stypendium weryfikuje się.

Student, którego dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 600 zł ma obowiązek dołączyć do wniosku zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej albo z centrum usług społecznych o korzystaniu, w roku złożenia tego wniosku, ze świadczeń z pomocy społecznej przez niego lub przez członków jego rodziny.

Zaświadczenie to musi zawierać informacje aktualne, aby mogło przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a co za tym idzie, stanowić dowód w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

Obowiązek przedłożenia zaświadczenia dotyczy również cudzoziemców mogących ubiegać się o stypendium socjalne.

Jeżeli wnioskodawca nie dołączy takiego zaświadczenia, komisja stypendialna lub odwoławcza komisja stypendialna ma obowiązek odmówić przyznania stypendium socjalnego studentowi.

W przypadku gdy student, o którym mowa powyżej, lub członkowie jego rodziny nie korzystają ze świadczeń z pomocy społecznej, KS lub OKS może przyznać temu studentowi stypendium socjalne, jeżeli udokumentował źródła utrzymania rodziny

Student ma obowiązek zgłosić zmiany w dochodzie i składzie rodziny lub inne zmiany mające wpływ na prawo lub wysokość pobieranego stypendium socjalnego, w ciągu 14 dni od zaistnienia zdarzenia. Wniosek o ponowne przeliczenie dochodu stanowi załącznik do Regulaminu.

Stypendium socjalne w zwiększonej wysokości

W szczególnie uzasadnionych przypadkach student może otrzymać stypendium socjalne w zwiększonej wysokości.

Formalno-prawne uprawnienia do otrzymania stypendium socjalnego

Świadczenia przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich.

Student kształcący się równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymywać stypendium socjalne tylko na jednym wskazanym przez siebie kierunku studiów.

Łączny okres, przez który przysługują świadczenia wynosi 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:

  1. pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;
  2. drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

 

Łączny okres, o którym mowa w ust. 4, jest dłuższy o 2 semestry w przypadku gdy student podjął jednolite studia magisterskie, których czas trwania określony w przepisach wynosi 11 albo 12 semestrów.

Do okresu, przez który przysługują świadczenia wlicza się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.

Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio do studentów, którzy kształcili się lub uzyskali tytuły zawodowe za granicą

Świadczenia stypendialne nie przysługują studentowi posiadającemu tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny, niezależnie od tego kiedy i na jakim kierunku został uzyskany.

Prawa do tych świadczeń pozbawiona jest także osoba posiadająca tytuł zawodowy licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.

Szczegółowe kryteria przyznawania świadczeń dla studentów zostały opisane w Regulaminie świadczeń dla studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Na podst. § 19 ust. 1 Regulaminu, Komisja Stypendialna ustaliła terminy przyjmowania wniosków
o przyznanie stypendium socjalnego w semestrze zimowym w roku akademickim 2023/2024:

  • Studenci II r., III r., IV r.,  II r. II st. mogą składać wnioski o stypendium socjalne w okresie od 12 do 29 września 2023 r.
  • Studenci I r., I r. II st. mogą składać wnioski o stypendium socjalne w okresie od 3 do 13 października 2023 r.

Wnioski należy składać osobiście, zależnie od kierunku studiów
w dziekanacie w pok. 101 D  lub  w pok. 110 D po wcześniejszej rezerwacji terminu !!!

Na podst. § 24 ust. 7 Regulaminu, Komisja Stypendialna ustaliła terminy przyjmowania wniosków
o przyznanie stypendium rektora w roku akademickim 2023/2024

  • Wszyscy studenci, którzy osiągnęli średnią od 4,30 lub osiągnięcia naukowe, sportowe i artystyczne mogą składać wnioski o stypendium rektora w terminie od 3 do 14 października 2023.  Obowiązkowo należy wypełnić załączniki nr: 30 – I rok I st., 29, 1, 6, 32. Wszystkie dodatkowe osiągnięcia powinny być odpowiednio udokumentowane – patrz regulamin! Wniosek o stypendium rektora nie wymaga rezerwacji.
TERMINARZ  WYPŁAT  ŚWIADCZEŃ  DLA  STUDENTÓW
       W  ROKU  AKADEMICKIM  2023/2024

PAŹDZIERNIK I LISTOPAD 2023 r.   –   23 listopad
GRUDZIEŃ  2023 r.  –  15 grudzień
STYCZEŃ 2024 r. – 17 styczeń
LUTY 2024 r. – 15 luty
MARZEC 2024 r. – 13 marzec
KWIECIEŃ 2024 r. – 19 kwiecień
MAJ 2024 r. – 16 maj
CZERWIEC 2024 r. – 14 czerwiec

 

OBSŁUGIWANE KIERUNKI:

  • Biologia, Chemia, Geografia, Matematyka, Ochrona Środowiska

mgr Katarzyna Markowska
pok. 101 D, tel. 41/349 70 49

 

  • Biotechnologia, Fizyka, Fizyka Techniczna, Informatyka, Inżynieria Danych, Systemy Diagnostyczne, Turystyka i Rekreacja

mgr Małgorzata Młynarczyk
pok. 110 D, tel. 41/349 62 39

USTALENIA SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIADCZEŃ DLA STUDENTÓW

Zgodnie z postanowieniem Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach ustala się, co następuje:

STYPENDIUM SOCJALNE

Stypendium socjalne w semestrze letnim w roku akademickim 2023/2024 wypłacane jest od marca 2024 roku do czerwca 2024 roku.

Dochód (netto) Wysokość stypendium socjalnego
0,00 – 300,00 1400 zł     
300,01 – 600,00 1300 zł     
600,01 – 860,00 1200 zł      
860,01 – 1090,00 1100 zł     
1090,01 – 1294,40 1000 zł     

 

Miesięczna kwota zwiększenia stypendium socjalnego – 300 zł.

Ustalenia wchodzą w życie z dniem 6 lutego 2024 roku

Dochód z gospodarstwa rolnego oblicza się na podstawie liczby hektarów przeliczeniowych znajdujących się w posiadaniu rodziny studenta.

Na podstawie obwieszczenia Prezesa GUS z dn. 21 września 2023 r., przeciętny dochód z pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym z 1 ha przeliczeniowego wynosił w 2022 roku 5549 zł.

Uwaga: Warunkiem wypłaty stypendium jest otrzymanie decyzji administracyjnej.

Wypłata stypendium socjalnego w semestrze letnim jest możliwa po odbiorze decyzji stypendialnej.


STYPENDIUM REKTORA

Stypendium rektora wypłacane jest od października 2023 roku do czerwca 2024 roku (pierwsze stypendium wypłacane jest w listopadzie z wyrównaniem za październik 2023 r.).
Stypendium rektora dla studentów:

liczba punktów rodzaj stypendium Kwota stypendium
10 i powyżej I stopień 1 200,00 zł
4 – 9 pkt. II stopień 1 100,00 zł
1 – 3 pkt. III stopień  1000,00 zł

 

Stypendium rektora dla studentów przyjętych na I rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego, będących laureatami olimpiad lub medalistą o tytuł Mistrza Polski w sporcie – 1000 zł
Uwaga: Warunkiem wypłaty stypendium jest otrzymanie decyzji administracyjnej.

UWAGA STUDENCI I i II roku, kierunek Fizyka II stopnia, wniosek o przyznanie stypendium rektora na semestr letni należy składać od 1 do 15 marca wraz z wymaganymi załącznikami – 1, 29, 31, 32.

WSZYSTKIE USTALENIA WCHODZĄ W ŻYCIE Z DNIEM 15 WRZEŚNIA 2023 ROKU


STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Szczegółowe zasady przyznawania stypendium dla osób niepełnosprawnych zostały opisane w rozdziale III § 22 Zarządzenia Rektora UJK w sprawie Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Studentów wszystkich rodzajów studiów starających się o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych informujemy, że wszystkimi sprawami związanymi z tym stypendium zajmuje się: Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami UJK, Sekcja do spraw osób z niepełnosprawnościami:
https://cwozn.ujk.edu.pl/student/stypendium-dla-osob-niepelnosprawnych/
D.S. ODYSEJA, ul. Śląska 11 A, 25-328 Kielce, tel. 41-349-78-78
Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8:00 – 15:00

Stypendium dla osób niepełnosprawnych wypłacane jest od października 2023 roku do czerwca 2024 roku (pierwsze stypendium wypłacane jest w listopadzie z wyrównaniem za październik 2023 r.).

za znaczny stopień niepełnosprawności            – 650 zł   

za umiarkowany stopień niepełnosprawności   – 600 zł

za lekki stopień niepełnosprawności                 – 550 zł

Uwaga: Warunkiem wypłaty stypendium jest otrzymanie decyzji administracyjnej.

WSZYSTKIE USTALENIA WCHODZĄ W ŻYCIE Z DNIEM 15 WRZEŚNIA 2023 ROKU


ZAPOMOGA

Na podstawie rozdziału VI  § 25 Zarządzenia Rektora UJK w sprawie Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, zapomoga może zostać przyznana w przypadku zaistnienia przejściowych, nadzwyczajnych, wyjątkowo negatywnych, niecodziennych, okazjonalnych,  wpływających na sytuację materialną i życiową zdarzeń, których nie można było przewidzieć.

W roku akademickim 2023/2024 minimalna wysokość zapomogi wynosi 600 zł, maksymalna 1700 zł.

Uwaga: Warunkiem wypłaty jest otrzymanie decyzji administracyjnej.

WSZYSTKIE USTALENIA WCHODZĄ W ŻYCIE Z DNIEM 15 WRZEŚNIA 2023 ROKU

 

Wykaz dokumentów obowiązujących przy ubieganiu się o stypendium socjalne

Dokumenty wymienione w poniższym wykazie, należy dopasować do sytuacji rodziny.

  1. OBOWIĄZKOWO ZAŁĄCZNIKI NR 1, 2, 6, 32;
  2.  Zaświadczenia z innych uczelni (jeśli student studiował w innej uczelni) o okresie studiowania.
  3. Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego (załącznik nr 2 do Regulaminu);
  4. Jeżeli student ubiega się o stypendium socjalne w zwiększonej wysokości, w szczególnie uzasadnionym i udokumentowanym przypadku, (dotyczy studentów wszystkich form studiów, niezależnie od zamieszkiwania w domu studenta lub obiekcie innym, nie związane z utrudnionym codziennym dojazdem) należy złożyć oświadczenie do wniosku o przyznanie ww. stypendium (załącznik nr 4) oraz dokumenty potwierdzające trudną sytuację dochodową i majątkową rodziny studenta;
  5. Oświadczenie studenta o prawdziwości danych i wyborze kierunku studiów (załącznik nr 6);
  6. Zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej lub centrum usług społecznych o korzystaniu w roku złożenia wniosku, ze świadczeń z pomocy społecznej przez studenta lub przez członków jego rodziny, w której dochód jest mniejszy niż 600 zł. (dotyczy również studentów cudzoziemców);
  7.  Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego lub oświadczenie (załącznik nr 10) o wysokości dochodów uzyskanych przez wszystkich pełnoletnich członków rodziny studenta oraz studenta, w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, na który ma zostać przyznane stypendium, jeżeli dochody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e, 30f ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierające informacje o: a) wysokości dochodu, b) wysokości składek na ubezpieczenia społeczne odliczonych od dochodu; c) wysokości należnego podatku;

Złożenie zaświadczenia o dochodach obowiązuje wszystkich studentów oraz pełnoletnich członków ich rodzin, niezależnie od sytuacji.

Osoby rozliczające się razem powinny wykazać dochody osobno. Jeżeli Urząd Skarbowy wyda zaświadczenie z informacją, że podatnik nie figuruje w ewidencji podatkowej lub nie złożył za wymagany okres rozliczenia, należy wypełnić oświadczenie (załącznik nr 10) wykazując,
iż dochód za rok bazowy wyniósł 0 (zero) zł.

W przypadku uzyskiwania dochodów poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, opodatkowanych w kraju zatrudnienia należy przedłożyć zaświadczenie o ich wysokości lub uwzględnić je w oświadczeniu (załącznik nr 10 i 15);

  1. Jeśli student lub członek rodziny studenta osiągał dochody opodatkowane lub/i przychody zwolnione od podatku dla osób do 26 roku życia
    w roku stanowiącym podstawę do obliczania dochodu lub/ i osiąga je w roku bieżącym, należy wykazać źródła tego dochodu/ przychodu oraz okresy jego trwania (załącznik nr 11); 
  2. Jeżeli student lub członek jego rodziny osiągał przychody zwolnione od podatku dla osób do ukończenia 26 roku życia, należy przedstawić dokumenty potwierdzające wysokość tego przychodu min: zaświadczenie z Urzędu Skarbowego (załącznik 10), PIT-y 11, PIT – 37 a także wpisać źródła i okres osiągania tych przychodów jak powyżej, w załączniku nr 9;
  3. W przypadku osoby pobierającej dodatkowe świadczenie emerytalne lub rentowe tzw. „trzynastą”, „czternastą emeryturę, należy przedstawić decyzję o przyznaniu tego świadczenia w poprzednim roku podatkowym;
  4. Jeżeli student/ członek rodziny studenta prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego należy przedstawić zaświadczenie z Urzędu Skarbowego zawierające informacje o formie opodatkowania, wysokości przychodu, stawce podatku oraz wysokości zapłaconego podatku zryczałtowanego w roku stanowiącym podstawę przy naliczaniu dochodu rodziny studenta;
  5. W przypadku działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej należy przedstawić zaświadczenie z Urzędu Skarbowego mówiące o formie opodatkowania oraz o wysokości podatku zapłaconego w roku bazowym;
  6. W sytuacji, gdy student/ członek rodziny studenta prowadzi dział specjalny produkcji rolnej należy przedstawić zaświadczenie z Urzędu Skarbowego z PIT-6 deklaracja do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalanych przy zastosowaniu norm szacunkowych oraz rodzaj produkcji, rozmiar, udział w dochodzie członka rodziny (PIT-6);
  7. Rodziny korzystające z ulgi podatkowej na dzieci mają obowiązek złożyć zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o uzyskanym dochodzie z tego tytułu za rok kalendarzowym poprzedzający rok akademicki, na który ma zostać przyznane stypendium. Jest to dochód nieopodatkowany, który należy wykazać również w załączniku nr 15;
  8. Zaświadczenie z ZUS (z KRUS w przypadku pobierania renty rolniczej, rolniczej renty rodzinnej, lub emerytury rolniczej) i oświadczenie (załącznik nr 13) z podliczeniem składek na ubezpieczenie zdrowotne 9% zapłaconych w roku bazowym, stanowiącym podstawę przy naliczaniu dochodu rodziny studenta, w przypadku dochodu większego niż 0, trwającego do dnia złożenia wniosku o przyznanie świadczeń pomocy materialnej;
  9. Zaświadczenie z Urzędu Pracy lub oświadczenie (załącznik nr 14) – potwierdzające status osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy, pobierającej lub niepobierającej zasiłek dla bezrobotnych lub stypendium – staż, wypłacany z Funduszu Pracy lub finansowany ze środków Unii Europejskiej (od – do kiedy) wraz z kwotami netto świadczeń pobranych za miesiąc następujący po miesiącu uzyskania świadczeń (np. świadczenie przyznane w kwietniu, zaświadczenie z dochodem netto za maj, przeliczenie od czerwca danego roku). Zaświadczenie (oświadczenie – załącznik nr 14) takie jest bezwzględnie wymagane również, gdy mamy do czynienia z utratą dochodu;
  10. Dokument określający datę oraz wysokość utraconego dochodu w bazowym roku podatkowym lub po tym roku (netto) w szczególności PIT-11 oraz świadectwo pracy lub inny dokument potwierdzający – zakończenie umowy o pracę, utratę zasiłku dla bezrobotnych lub stypendium stażowego (j.w.), wykreślenie z rejestru pozarolniczej działalności gospodarczej lub zawieszenie jej wykonywania w rozumieniu art. 16b ustawy
    z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zakończenie umowy zlecenie, umowy o dzieło, urlopu wychowawczego, zasiłku chorobowego przysługującego po utracie zatrudnienia, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego, świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do płacenia tych świadczeń, świadczenia rodzicielskiego, stypendium doktoranckiego;
  11. Dokument określający wysokość dochodu uzyskanego (netto) oraz liczbę miesięcy, w których dochód ten był osiągany w bazowym roku podatkowym, w szczególności: umowę o pracę lub inny dokument potwierdzający rozpoczęcie: pracy, pobierania zasiłku dla bezrobotnych lub stypendium stażowego wypłacanego z Funduszu Pracy lub finansowanego ze środków Unii Europejskiej, umowy zlecenie, umowy o dzieło, urlopu wychowawczego, zasiłku chorobowego przysługującego po utracie zatrudnienia, zarejestrowanie/ wznowienie* działalności gospodarczej, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego, świadczenia rodzicielskiego, stypendium doktoranckiego, zwiększenia stypendium doktoranckiego, pełnienie służby w WOT – dochód, który traktowany jest jako zatrudnienie lub inna praca zarobkowa;
  12. Dokument określający datę oraz wysokość dochodu uzyskanego (netto) po roku stanowiącym podstawę przy naliczaniu dochodu, z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty (np. umowa podpisana w kwietniu, zaświadczenie z dochodem netto za maj, przeliczenie od czerwca danego roku)– potwierdzający rozpoczęcie: pracy, pobieranie zasiłku dla bezrobotnych lub stypendium stażowego wypłacanego z Funduszu Pracy lub finansowanego ze środków Unii Europejskiej, umowy zlecenie, umowy o dzieło, urlopu wychowawczego, zasiłku chorobowego przysługującego po utracie zatrudnienia, zarejestrowanie/ wznowienie działalności gospodarczej, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego, świadczenia rodzicielskiego, stypendium doktoranckiego, zwiększenia stypendium doktoranckiego, pełnienia służby w WOT – dochód, który traktowany jest jako zatrudnienie lub inna praca zarobkowa;
  13. W przypadku rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowienia jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, po roku stanowiącym podstawę przy naliczaniu dochodu, opodatkowanej:
  1. na zasadach ogólnych – dochodem uzyskanym jest dochód z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był większy niż zero;
    (załącznik nr 12),
  2. na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym – dochodem uzyskanym jest kwota zadeklarowanego
    w Urzędzie Skarbowym przychodu miesięcznego; (załącznik nr 12),
  3. na zasadach karty podatkowej – dochodem miesięcznym jest dochód uzyskany wg kwoty zapłaconego podatku, podzielony przez 12 miesięcy; (załącznik nr 12);
  1. Oświadczenia (załącznik nr 15) studenta i członków rodziny studenta o wysokości uzyskanego w roku kalendarzowym  poprzedzającym okres, na który ma zostać przyznane świadczenie, innego dochodu niepodlegającego opodatkowaniu (obowiązuje wszystkich studentów oraz pełnoletnich członków ich rodzin, niezależnie od sytuacji);
  2. Zaświadczenie lub/ i oświadczenie (załącznik nr 15) o stypendiach doktorskich, doktoranckich i sportowych pobieranych przez członków rodziny studenta, za rok  bazowy, poprzedzający złożenie dokumentów;
  3. Zaświadczenie właściwego organu gminy mówiące o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach fizycznych i przeliczeniowych, wg stanu posiadania w poprzednim roku kalendarzowym lub oświadczenie o nieposiadaniu gospodarstwa rolnego (załącznik nr 17 – obowiązuje wszystkich studentów oraz pełnoletnich członków ich rodzin, niezależnie od sytuacji). Dochód z gospodarstwa rolnego według obowiązującego
    w dniu składania wniosku przelicznika z hektara przeliczeniowego, należy uwzględnić w załączniku nr 15;
  4. W przypadku oddania gruntów w dzierżawę całości lub części gospodarstwa rolnego, kopię umowy dzierżawy spełniającą wymagania określone w art. 28 ust 4 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników;
  5. Kopię decyzji o przyznaniu renty strukturalnej określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących
    z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
  6. W przypadku rodzin rolniczych zaświadczenie z KRUS o odprowadzaniu należnych składek na ubezpieczenie społeczne za pracujące
    w gospodarstwie rolnym osoby, będące (rolnik) oraz nie będące właścicielami (rolnik małżonek) gospodarstwa, a także zaświadczenie
    pobieranych lub niepobieranych zasiłkach chorobowych za rok bazowy, poprzedzający złożenie dokumentów lub oświadczenie (załącznik nr 17);
  7. Kserokopia odpisu wyroku sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie (studenta, rodzeństwa lub dzieci studenta) albo spoza rodziny lub kopia odpisu protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej lub kopią odpisu zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem;
  8. Kserokopia notarialnie poświadczonego oświadczeniem woli o płaceniu alimentów, w przypadku posiadania przez studentów dzieci, niewychowywanych wspólnie z drugim rodzicem, nieposiadających wyroków sądowych lub kopię postanowienia o zabezpieczeniu powództwa, przed ogłoszeniem wyroku alimentacyjnego;
  9. Przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość alimentów, jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani wyrokiem sądu lub ugodą sądową do ich płacenia a także przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość otrzymywanych alimentów (dodatkowo oświadczenie – załącznik nr 16);
  10. Zaświadczenie od komornika  o całkowitej/ częściowej egzekucji świadczeń alimentacyjnych a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów
    w roku bazowym;
  11. Zaświadczenie z właściwego organu o wysokości pobranego świadczenia z funduszu alimentacyjnego, z określeniem kwoty pobranej w roku bazowym, stanowiącym podstawę przy naliczaniu dochodu rodziny studenta. Jeśli nie pobierano świadczeń z funduszu alimentacyjnego, należy przedstawić stosowne zaświadczenie;
  12. W przypadku, gdy dochód rodziny nie przekracza 600 zł/ osobę należy dołączyć wydane przez ośrodek pomocy społecznej albo centrum usług społecznych zaświadczenie o korzystaniu, w roku złożenia wniosku, ze świadczeń z pomocy społecznej przez niego lub przez członków jego rodziny.
  13. W powyższej sytuacji (pkt 32) , jeżeli rodzina nie korzysta ze świadczeń z ośrodka pomocy społecznej albo centrum usług społecznych konieczne jest przedstawienie załącznika nr 25, mówiącego o źródłach utrzymania rodziny wraz z dokumentami potwierdzającymi te źródła;
  14. Kserokopia wyroku oddalającego powództwo o ustalenie świadczenia alimentacyjnego od jednego z rodziców;
  15. Kserokopia prawomocnego orzeczenia sądu zobowiązującego jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka/ studenta;
  16. Informację sądu o toczącym się postępowaniu w sprawie o przysposobienie dziecka wraz z prawomocnym wyrokiem sądu rodzinnego, stwierdzający przysposobienie dziecka w przypadku osoby faktycznie opiekującej się dzieckiem lub takiej, która wystąpiła o przysposobienie tego dziecka (dziecko to wlicza się wówczas do rodziny studenta);
  17. W przypadku rozwodu lub separacji oświadczenie wraz z odpisem prawomocnego wyroku sądu orzekającego lub zaświadczenie o sprawie
    w toku;
  18. W przypadku śmierci rodzica (-ów) – oświadczenie (załącznik nr 26)  wraz z odpisem aktu zgonu → do wglądu;
  19. W przypadku osoby samotnie wychowującej dziecko – oświadczenie (załącznik nr 26) wraz z odpisem aktu zgonu małżonka → do wglądu lub/ i kopię odpisów wyroków zasądzających alimenty;
  20. W przypadku zawarcia związku małżeńskiego przez studenta (-tkę) – oświadczenie (załącznik nr 26) wraz z odpisem aktu małżeństwa studenta → do wglądu;
  21. Kserokopia odpisu wyroku sądu orzekającego ubezwłasnowolnienie lub pozbawienie władzy rodzicielskiej jednego z małżonków;
  22. Kserokopia odpisu wyroku sądu o ustanowieniu rodziny zastępczej;
  23. W przypadku gdy ojciec jest nieznany – oświadczenie (załącznik nr 26) wraz z odpisem zupełnym aktu urodzenia dziecka/ studenta → do wglądu;
  24. Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności studenta lub członków rodziny studenta powyżej 18 roku życia, o ile nie uczą się i pozostają na utrzymaniu studenta lub rodziny studenta: kopię decyzji o pobieraniu renty lub odmowie jej przyznania;
  25. Zaświadczenie pracodawcy o terminie urlopu wychowawczego lub oświadczenie (załącznik nr 20) członka rodziny studenta i okresie na jaki został on udzielony oraz o okresach zatrudnienia;
  26. Zaświadczenie o przebywaniu w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie, w roku kalendarzowym poprzedzającym ubieganie się
    o stypendium lub oświadczenie (załącznik nr 22);
  27. Zaświadczenia ze szkół lub oświadczenie (załącznik nr 19) dzieci i/ lub rodzeństwa oraz oświadczenie (załącznik nr 26) wraz z odpisami skróconych aktów urodzenia dzieci i/ lub rodzeństwa (do 18 roku życia) → do wglądu;
  28. Zaświadczenia ze szkół/ uczelni wyższych dzieci i/ lub rodzeństwa (od 18 do 26 roku życia) będących na utrzymaniu rodziców oraz oświadczenie (załącznik nr 21); Jeśli uczą się/ studiują niestacjonarnie, dodatkowo z Urzędu Pracy potwierdzające status osoby bezrobotnej/ poszukującej pracy lub oświadczenie (załącznik nr 14), ewentualnie zaświadczenie o zatrudnieniu wg zasad obliczania dochodu;
  29. Oświadczenie (załącznik 23) niezbędne do ustalenia samodzielności finansowej studenta;
  30. Pozostałe dokumenty konieczne do ustalenia dochodu w rodzinie studenta lub poświadczające jego sytuację rodzinną np. zaświadczenie z policji o zaginięciu członka rodziny studenta, zaświadczenie o sytuacji kryzysowej w rodzinie, zaświadczenie o przebywaniu członka rodziny studenta
    w miejscach odosobnienia, decyzje o uzyskaniu renty rodzinnej, renty socjalnej lub decyzję o nieprzyznaniu ww. renty, itp.;
  31. Dokumenty powyższe dotyczą również studentów cudzoziemców, o ile przysługuje im prawo do świadczeń.
  32. Oświadczenie o numerze konta bankowego (załącznik nr 32).

Na studencie spoczywa obowiązek udokumentowania sytuacji rodziny!

Wszystkie dokumenty należy przedłożyć w oryginale, z zastrzeżeniem pkt a i b, ponieważ:

  1. Dokumenty mogą być kopiowane wyłącznie w kolorach czarno – białym. W przypadku przedłożenia kopii dokumentu należy przedstawić oryginał w celu poświadczenia kopii przez osobę przyjmującą dokumenty.
  2. Dokumenty publiczne, o jakich mowa w art. 5 ustawy o dokumentach publicznych przedkłada się w oryginale do wglądu. Wykaz dokumentów publicznych przedłożonych do wglądu student wpisuje do załącznika nr 26. Dopuszczalne są dokumenty skopiowane w wielkości od 75 % do 120% w stosunku do oryginału.

Dokumenty wygenerowane elektroniczne, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami (np. wypis z CEiDG, KRS, deklaracje PIT itp.) nie wymagają potwierdzenia zgodności z oryginałem.

Wszystkie składane przez studenta dokumenty obcojęzyczne muszą być przetłumaczone na język polski. Tłumaczenie musi być dokonane przez podmiot wskazany w § 5 ust. 3 Regulaminu świadczeń.

Dostarczenie tłumaczenia jest obowiązkiem osoby składającej wniosek.

 

 


W roku akademickim 2023/2024 za podstawę naliczania dochodu w rodzinie studenta uwzględniamy dochody z 2022 r., pod warunkiem, że w ciągu roku 2022, 2023 i do dnia złożenia wniosku, sytuacja materialna w rodzinie nie uległa zmianie.

UWAGA!!!

W celu prawidłowego wyliczenia dochodu netto w rodzinie studenta, każda pełnoletnia osoba w rodzinie, która uzyskała dochód zobowiązana jest do złożenia zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o uzyskanym dochodzie za 2022 rok. (PIT-ty od pracodawcy, ZUS-u, KRUS-u do wglądu). Zaświadczenie powinno zawierać:

Dochód, składki społeczne, podatek należny.

Należy pamiętać o dodatkowym zaświadczeniu o składkach zdrowotnych 9% za 2022 rok, które otrzymujemy od pracodawcy lub ZUS-u.

Jednocześnie przypominamy, że obowiązkiem studenta jest zgłoszenie wszystkich zmian dotyczących składu i dochodu w rodzinie w ciągu 14 dni od zaistnienia takiej sytuacji.

 

STUDENCI UBIEGAJĄCY SIĘ O ŚWIADCZENIA (w formie stypendium lub zapomogi), PROSZENI SĄ

O WPROWADZENIE NUMERU RACHUNKU BANKOWEGO DO SWOJEGO KONTA W WIRTUALNEJ UCZELNI

STUDENT MOŻE OTRZYMAĆ STYPENDIUM OD MIESIĄCA, W KTÓRYM ZOSTANIE ZŁOŻONY KOMPLETNY WNIOSEK WRAZ Z WYMAGANYMI DOKUMENTAMI

UWAGA, PROSIMY ABY PAMIĘTAĆ:
– o przygotowaniu i ułożeniu dokumentów kolejno dla poszczególnych członków rodziny; należy dopasować do sytuacji rodziny, wg wykazu załącznik nr 27.

 

Zarządzenie nr 157/2023

Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 21 września 2023 roku
w sprawie ustalenia składu Komisji Stypendialnej na rok akademicki 2023/2024
Na podstawie art. 23 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2, art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.) oraz § 28 ust. 1-2, § 29 pkt 2, § 180 Statutu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach zarządza się, co następuje:

Powołuje się Komisję Stypendialną dla studentów Wydziału Nauk Ścisłych i Przyrodniczych w składzie:

1) mgr Katarzyna Markowska,
2) mgr Małgorzata Młynarczyk,
3) Julia Szymkiewicz – przedstawiciel studentów,
4) Aleksandra Malinowska – przedstawiciel studentów,
5) Ilona Pacak – przedstawiciel studentów.

§2

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.